Advocaat bedrijfsoverdracht – juridische hulp bij verkoop van uw bedrijf
Advocaat bedrijfsoverdracht: zoekt u juridische ondersteuning bij de verkoop van uw bedrijf? Op integere en betrouwbare wijze? Bel of mail Schets Advocatuur.
Meer dan 200 MKB deals, in allerlei branches, aan ervaring als advocaat bedrijfsoverdracht. Veelal voor de verkopers van bedrijven.
Juridische begeleiding bij bedrijfsoverdracht is een vak apart.
Inzet van Schets Advocatuur is het leveren van toegevoegde waarde. Op een pragmatische wijze.
De positie van een verkoper bij bedrijfsoverdracht kennende. Wetende waarop toe te zien.
Ter beperking van potentiële risico’s voor de eigenaar / verkoper bij bedrijfsoverdracht.
Verkoper van een bedrijf?
Het maakt verschil of u verkoper of koper bij bedrijfsoverdracht bent. Een koper wil garanties en zekerheid. Een verkoper wenst de risico’s en aansprakelijkheden te beperken. Rust na de bedrijfsoverdracht.
Zo let ik als advocaat bedrijfsoverdracht erg op de aanwezigheid (of juist afwezigheid … ) van de zgn. verkopersvriendelijke bepalingen in de veelal door koper aangeleverde concept koopovereenkomst. Graag verwijs ik u naar dit blog artikel van mijn hand.
Enno Schets van Schets Advocatuur is sinds 1991 advocaat en sinds 1998 actief als advocaat bedrijfsoverdracht. Meer dan 25 jaar inmiddels bezig met bedrijfsoverdracht. Voor ondernemers, aandeelhouders. (MKB) ondernemingen.
Lokaal, regionaal, nationaal en internationaal. Voor mijn ervaring als advocaat bedrijfsoverdracht, zie deze transacties en de volledige transactielijst.
Voor kennis, zie het blog van Schets Advocatuur met meer dan 100 blog artikelen over bedrijfsoverdracht en deelneming in bedrijven.
Voor aanbevelingen verwijs ik u graag naar deze pagina met aanbevelingen van cliënten die hun bedrijfsoverdracht via mij hebben afgerond.
Er is aldus de nodige kennis en ervaring rondom bedrijfsovername aanwezig. En zo nee, want niemand weet immers alles, dan wordt met andere specialisten in teamverband samengewerkt, vanuit de flexibele schil. Denk aan fiscalisten, accountants, waarderingsdeskundigen, corporate finance specialisten, IE advocaten etc.
We handelen integer en zorgvuldig. Ook no nonsense. Ik beperk zoveel mogelijk uw risico’s bij de bedrijfsoverdracht van uw onderneming. Alles in overleg met u.
Wilt u uw bedrijf verkopen en overdragen en mist u hiertoe kennis en ervaring, dan help ik u graag verder. Onderstaande tips kunt u alvast doornemen. Welke stappen kunt u als verkoper zetten in geval van beoogde verkoop van uw bedrijf?
We kunnen het verkooptraject onderscheiden in de voorbereidende fase en het eigenlijke traject van bedrijfsoverdracht.
De voorbereidende fase voor bedrijfsoverdracht kan (ook rekening houdend met de ideale fiscale structuur en mogelijkheden) enkele jaren in beslag nemen. Indien de gewenste (fiscale) structuur nog niet of onvoldoende aanwezig is.
Of u accepteert een fiscaal minder optimale structuur. Soms is het moment voor bedrijfsoverdracht nu eenmaal ineens aanwezig. Bijvoorbeeld als u wordt benaderd.
Het eigenlijke traject van bedrijfsoverdracht kan een periode van enkele maanden tot circa 9 maanden of meer beslaan.
Tips inzake de voorbereidende fase bij bedrijfsoverdracht
Graag verwijs ik u naar bijgaand artikel van mijn hand: juridisch advies bedrijfsovername
Tips inzake het eigenlijke traject van bedrijfsoverdracht
Het traject van bedrijfsoverdracht ziet er doorgaans als volgt uit:
Begeleiding bedrijfsoverdracht zoeken: op basis van eigen ervaringen adviseer ik u bij verkoop van uw bedrijf een ervaren corporate finance adviseur, idem accountant of bedrijfsovername adviseur in de arm te nemen. Met voldoende kennis over bedrijfsoverdracht. En het benodigde cijfermatige inzicht. Het betaalt zich doorgaans uit. Het verkopen van uw bedrijf is echt een vak apart. Het kan u geld opleveren en het kan flinke risico’s voorkomen.
Zorg bij bedrijfsoverdracht voor een waardebepaling. Wellicht schat u de koopprijs van uw bedrijf te hoog of te laag in. Een objectieve waardebepaling kan helpen. Op basis van o.a. de resultaten van uw onderneming maakt de accountant of de waarderingsdeskundige en/of corporate finance adviseur een berekening van de waarde van uw onderneming. Vaak via de zgn. DCF methode. Deze waardebepaling van uw onderneming vormt veelal de basis voor de uiteindelijke aandelenwaarde. Ofwel voor de door u als verkoper te ontvangen prijs.
Informatiememorandum (IM) over uw bedrijf. De accountant en/of corporate finance adviseur verzamelt allerlei informatie. Om in het IM uw onderneming te beschrijven (resultaten, branche, markt, de positie in de markt, locatie, het personeel, huisvesting e.d.). Naast het IM wordt daarvan een beknopte anonieme weergave gemaakt (teaser of verkoopprofiel). Met deze teaser wordt naar buiten getreden via bijvoorbeeld Brookz of via gerichte mailing of app verkeer aan leden van de BOBB of DCFA, waardoor (gericht) beoogde kopers kunnen worden geïnteresseerd. Waarna verkennende gesprekken kunnen worden georganiseerd.
Bepalen verdere aanpak traject bedrijfsoverdracht. Deze stap kan desgewenst eerder in het traject worden genomen. Bijvoorbeeld in de eerste contacten met uw adviseurs. Wat wilt u precies, waar liggen uw grenzen, wie gaat onderhandelen, wie neemt welke rol etc. Denk bijvoorbeeld aan de (minimale) prijs, zekerheden, prijs geheel of grotendeels upfront, verkopers lening wel of niet, verdere betalingsvoorwaarden, wel /niet (lang) doorwerken na de verkoop / bedrijfsoverdracht etc. Mijn juridisch advies bij bedrijfsovername ziet er veelal ook op dat we hierover tijdig met elkaar sparren.
Inventarisatie kandidaat kopers en eerste contact leggen. Is het IM gereed en alles goed doorgenomen en besloten, de onderneming zo goed mogelijk verkoop klaar, dan is het tijd voor het in kaart brengen van kopers. U kunt zelf een of meerdere kandidaat kopers hebben. U kunt daartoe voornoemde specialisten inschakelen. Zij kunnen met meer afstand en met de anonieme teaser aan de slag. Dat heeft voordelen. U wilt niet dat bekend raakt dat uw bedrijf in de verkoop staat. Het bedrijf heeft er bovendien groot belang bij dat u kunt blijven focussen op uw bedrijf. Zijn er serieuze kandidaat kopers gevonden, dan kunnen deze voor een kennismaking worden benaderd.
NDA (geheimhoudingsverklaring) en de eerste gesprekken. Laat de potentiële koper eerst een NDA (geheimhoudingsovereenkomst) ondertekenen. Omdat anders mogelijk een collega/concurrent met vertrouwelijke informatie over het bedrijf gaat lopen. De inhoud van deze NDA is belangrijk. Mijn juridisch advies bij bedrijfsovername omvat zeker het goed opstellen van dit soort overeenkomsten. Het verschaffen van informatie kan pas na ondertekening NDA (geheimhoudingsovereenkomst) plaatsvinden.
Schriftelijke bieding / NBO. Hebben de eerste gesprekken met kandidaat koper(s) tot interesse geleid, laat hen dan een bieding (non binding offer – NBO) uitbrengen. Zodat daaruit zal blijken in hoeverre het echt serieus bedoeld is. Het NBO dient de belangrijkste essentialia van de deal te bevatten. Daartoe kijk ik graag in uw belang mee.
LOI opstellen (intentieverklaring). Is de bieding door u als verkoper ontvangen en is daarover met koper overeenstemming bereikt, dan wordt veelal aansluitend een LOI (letter of intent, intentieverklaring) overeengekomen. Deze intentieverklaring is meer of minder bindend van aard, afhankelijk van het belang van u als verkoper om met deze partij als koper verder te gaan. In deze LOI wordt de beoogde transactie verder uitgeschreven inclusief veelal de nodige voorbehouden, stappenplan, tijdspad etc.
Zoekt u een advocaat bedrijfsoverdracht, dan is dit zeker het moment om een in bedrijfsoverdracht gespecialiseerde advocaat in te schakelen. U kunt mij bellen via 06-57 644 156 of e-mailen via info@schetsadvocatuur.nl
Voorbehoud financiering door koper. Ik noemde hiervoor al de voorbehouden in de LOI. Koper zal veelal financiering nodig hebben voor de koop van de aandelen of activa. Daartoe wordt doorgaans dus een voorbehoud in de LOI opgenomen. Het kost tegenwoordig meer tijd dan vroeger om de financiering voor de bedrijfsovername te realiseren, dus deze stap kan ook al wat eerder in het traject worden aangevangen.
Due diligence (onderzoek) koper. Koper wil kunnen vaststellen of de door verkoper aangeleverde (financiële) informatie juist en volledig is. Bij aandelentransacties is het due diligence omvangrijker en ook bij de grotere deals. Het ziet doorgaans op financiële, vennootschappelijke, juridische, personeels – en fiscale zaken. Is de uitkomst van dit boekenonderzoek koper conveniërend, dan kunnen partijen richting de koopovereenkomst gaan. Het onderzoek kan ook aanleiding geven tot heronderhandelingen met beoogd koper. Of zelfs tot het afbreken van het verkooptraject. Als verkoper adviseer ik u beoogd koper alle (relevante) informatie over uw bedrijf te verschaffen, gevraagd en ongevraagd.
Uitkomst onderzoek koper passend: koopovereenkomst bedrijfsoverdracht. Heeft het due diligence onderzoek niet tot (teveel) onverwachte items geleid? Dan kan – eventueel na extra onderhandelingen met koper en na het rondkomen van de financiering – de bedrijfsoverdracht worden geformaliseerd. Dat gebeurt in een koopovereenkomst, gevolgd door het notariële transport van de aandelen (bij aandelentransactie en bij levering van onroerend goed) of gevolgd door (feitelijke / juridische) levering (van activa).
Als verkoper dient u in de koopovereenkomst doorgaans allerlei garanties af te geven, over bijvoorbeeld de (rechtsgeldigheid van de opgerichte) BV, de (volgestorte) aandelen, fiscale en financiële/cijfermatige garanties, de inbaarheid van debiteuren en de courantheid van voorraden. Als uw advocaat bedrijfsoverdracht kijk ik hier goed naar, samen met u en eventueel samen met andere deskundigen. Ter beperking of uitsluiting van uw risico en aansprakelijkheid. We voegen allerlei verkopersvriendelijke bepalingen aan de koopovereenkomst toe. Als deze er niet in staan.
Bij de (ver)koopovereenkomst hoort doorgaans ook nog allerlei andere transactiedocumentatie, afhankelijk van wat er tussen partijen wordt afgesproken.
Na de bedrijfsoverdracht: introductie koper en integratie van ondernemingen. Deze periode kan verschillen: afhankelijk van wat koper en u als verkoper willen. Voor koper is een goede introductie/overdracht/integratie na de bedrijfsoverdracht belangrijk. Zodat de continuïteit van de onderneming geborgd wordt. Ook voor u als verkoper belangrijk.
Advocaat bedrijfsoverdracht – voor de verkoper
Voorgaande tekst is primair voor een verkoper van zijn of haar bedrijf geschreven. Als (beoogd) koper kunt u voorgaand artikel ook in uw voordeel gebruiken. Doch dan vanuit uw positie als koper te lezen. Ik sta ook regelmatig kopers van bedrijven bij.
Voor juridisch advies bij bedrijfsovername, zoals voor het beoordelen of opstellen van uw voorstel, LOI of bijvoorbeeld koopovereenkomst kunt u mij bellen via 06-57 644 156 of e-mailen via info@schetsadvocatuur.nl
Dit blog artikel en mijn tips zijn informatief van aard. Op het blog van deze website zijn 100+ artikelen en tips over bedrijfsovername te vinden. Ik meen dat het nuttig is te lezen welke aspecten bij bedrijfsoverdracht een rol (kunnen) gaan spelen. Vervolgens dient, bij het doorzetten van de bedrijfsoverdracht, concreet te worden bekeken welke stappen nodig en/of wenselijk zijn. Om vervolgens planmatig te gaan werken. Dat loont namelijk en geeft overzicht. Het kan leiden tot een geslaagde bedrijfsoverdracht, met een goede prijs en acceptabele condities.
Heeft u naar aanleiding van dit blog over bedrijfsoverdracht vragen of wilt u juridisch advies bij uw bedrijfsoverdracht, dan kunt u mij bellen of mailen. Ook voor een kennismaking.
Ik ben u graag van dienst. En sta u graag te woord.
Berkel-Enschot, 30 mei 2024
Auteur van dit artikel © :
mr. Enno Schets
Advocaat
Schets Advocatuur
013-5331752
06-57644156
Zie www.schetsadvocatuur.nl
Dit blog artikel is met aandacht geschreven, doch is algemeen van karakter en van informatieve aard. Deze algemene informatie kan niet of verminderd van toepassing zijn, zulks afhankelijk van de specifieke omstandigheden van uw situatie. Dit blog artikel dient derhalve niet als concreet juridisch advies te worden beschouwd. Elke situatie staat op zich en behoeft normaliter maatwerk. Schets Advocatuur aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor het gebruik en de gevolgen van het gebruik van de informatie uit dit blog artikel.
Deel dit artikel, kies uw platform!
Vraag of afspraak?
Voor vragen of een afspraak kan vrijblijvend contact worden opgenomen via:
- telefoonnummer 013-5331752 of 06-57644156;
- email: info@schetsadvocatuur.nl