Verkoper van onderneming? Denk vanuit uw positie!
Op 21 december 2023 schreef ik deel 1 over dit onderwerp. Zonder meer als verkoper werken met een standaard (model) overeenkomst volstaat doorgaans niet. Het gaat (tenminste) om de puntjes op de i. Er wordt wel eens (terecht) hierover gesteld: “the devil is in the details”.
Veelal gaat het inderdaad om (belangrijke) details. Die dan eigenlijk geen details meer (blijken te) zijn.
Koper en zijn of haar adviseurs stellen vaak het eerste concept van de koopovereenkomst op.
Waar moet u als verkoper van onderneming zoal op letten?
Denk aan:
– Wat is via de LOI of NBO vooraf afgesproken?
– Komt dat in essentie overeen met de inhoud van dit concept van de koopovereenkomst?
– Wat staat er precies? Hoe staat het op papier?
– En wat ontbreekt er, denkend vanuit het belang van de verkoper van onderneming?
Het gaat om uw positie als verkoper. Zijn uw belangen gedekt? Hoe staat het derhalve met de zgn. “verkopersvriendelijke bepalingen”?
In deel 1 van een reeks van blog artikelen over dit onderwerp (zie: Verkoper bedrijf? Let op de verkopersvriendelijke bepalingen) heb ik onder andere behandeld het koopprijsmechanisme, de (juiste) partijen bij de koopovereenkomst en de (juiste) vermelding van de koopprijs.
Waar moet u verder zoal aan denken? Ik noem hierna enkele onderwerpen.
Opschortende voorwaarden / ontbindende voorwaarden
Indien u als verkoper van onderneming binding met koper wenst te bereiken, omdat u een goede transactie kunt doen met een goede koper, zorg er dan voor dat geen of zo weinig mogelijk opschortende of ontbindende voorwaarden in de koopovereenkomst worden opgenomen. Dergelijke voorwaarden bieden de koper een escape.
Of kijk tenminste naar de inhoud van een of meerdere van dergelijke opschortende of ontbindende voorwaarden. Hoe luiden ze? Wie bepaalt of deze (juist) zijn vervuld? En per wanneer?
Denk ook aan de gevolgen van opschortende of ontbindende voorwaarden. Moet dat direct “einde oefening” zijn?
Of kan bijvoorbeeld worden afgesproken om onder bepaalde omstandigheden toch (nog) nadere onderhandelingen aan te (kunnen) gaan. Zodat wellicht uiteindelijk een (wat) aangepaste transactie wordt gerealiseerd.
In het geval van gewenste binding door verkoper / partijen en geen wens om achteraf de gesloten koopovereenkomst en transactie te kunnen “terugdraaien”, is het verder ook gebruikelijk dat partijen schriftelijk afstand doen van hun recht de koopovereenkomst te ontbinden of te vernietigen.
Wilt u daarentegen als verkoper van onderneming vooralsnog een zekere mate van vrijheid behouden, dan kunt u werken met een opschortende of ontbindende voorwaarde. Soms is dit ook noodzakelijk, omdat (in bepaalde branches) toestemming voor de transactie nodig is van bijvoorbeeld de NZa. Of voorafgaand advies is vereist van de OR.
Het is als verkoper van onderneming belangrijk om dit soort (wettelijke) vereisten tijdig in beeld te hebben.
Intra – groep vorderingen
Indien een koopprijs cash en debt free is overeengekomen en het de bedoeling is dat de (rentedragende) schulden voor levering door verkoper of door de vennootschap zijn afgelost (en idem eventuele zekerheden zijn vrijgegeven) neem daartoe dan een aparte, duidelijke regeling op.
En zorg ervoor dat dit tijdig voor closing aandacht krijgt en is geregeld. Om discussie en geschillen achteraf te voorkomen.
Vooral belangrijk voor een verkoper van onderneming, indien zijn of haar holding BV (dus de verkoper) een vordering heeft op de (te verkopen) vennootschap.
De RC verhouding kan ook worden verrekend met de door koper te betalen koopprijs. Ook dit moet duidelijk voor closing zijn berekend en zijn geregeld.
Garanties
Een verkoper van onderneming dient vaak een hele set zgn. “garanties” aangaande zijn of haar te verkopen onderneming (via aandelen of activa) aan koper te verstrekken. Deze garanties zijn bij een aandelentransactie doorgaans uitgebreider dan bij een activa transactie. Denk aan garanties over de (op juiste wijze) opgerichte BV, juist uitgegeven en correct volgestorte aandelen, de bevoegdheid tot verkoop, vrij van beslagen, financiële en fiscale garanties, personeel, overeenkomsten, IE rechten, in gebruik zijnde software etc.
Kijk als verkoper bijzonder kritisch naar deze garanties: ze moeten voor closing inhoudelijk volledig kloppen, dus overeenstemmen met de werkelijkheid, want anders kan een verkoper van onderneming reeds direct na closing aansprakelijk zijn voor schade van koper of de gekochte vennootschap (een zgn. inbreuk op de verstrekte garanties).
Stel je als verkoper van onderneming tijdens de onderhandelingen vast dat bepaalde (concept) garanties niet kloppen, zorg dan voor schriftelijk geformuleerde uitzonderingen daarop (zgn. disclosures) en onderhandel de tekst daarvan uit met koper en zijn / haar adviseurs.
Of onderhandel het onderliggende item voorafgaand aan de closing met koper uit.
Alles beter dan geschillen achteraf.
Bovendien heeft u als verkoper van onderneming, voordat u de handtekening zet, nog de keuze om de transactie af te blazen, mocht de door koper gevonden kwestie of claim te hoog blijken.
Met dit alles hangt samen dat een verkoper van onderneming er in mijn visie goed aan doet om alles wat hij of zij weet over de onderneming, ook de minder positieve zaken, voor het ondertekening van de koopovereenkomst aan beoogd koper te melden.
Mijn ervaring is dat dit soort kwesties achteraf doorgaans toch wel een keer uitkomen.
Zoals gezegd, beter discussie vooraf, dan ellenlange geschillen achteraf. Althans, zoals ik er persoonlijk in sta.
Probeer verder als verkoper van onderneming een relatie met het boekenonderzoek (Due Diligence, DD) van de koper te leggen middels een “disclosure van de aan koper verschafte DD informatie”, dit ter beperking van de aansprakelijkheid van de verkoper van onderneming.
Verkoper van een onderneming?
Wilt u uw onderneming gaan verkopen, bereid u dan goed voor. Het kan een lang en stevig traject worden. Zie mijn eerdere blog artikel: Bedrijfsoverdracht? 29 redenen om te beginnen.
Zodat u weet wat u te wachten staat. Want een verkoper van onderneming dient ook de dagelijkse business zo goed mogelijk te blijven runnen. Voor een koper cruciaal en ook voor u als verkoper.
Algemene informatie over bedrijfsoverdracht vindt u ook bij de KvK, ondernemersplein.
Vragen over begeleiding bij bedrijfsoverdracht: bel of mail gerust.
Dit blog artikel geeft de verkoper van onderneming tips over de inhoud van de koopovereenkomst. Vanuit hem of haar als verkoper bezien. Schets Advocatuur heeft veel ervaring met de juridische begeleiding van verkopers van bedrijven.
U kunt daartoe desgewenst op deze website de transactielijst bekijken en ook de aanbevelingen.
Voor meer kennis hierover kunt u ook de kennisbank raadplegen. De kennisbank kent meer dan honderd artikelen die gaan over verkoop en koop van onderneming.
Vaak op de praktijk gestoeld, “werkelijk gebeurd”.
Wilt u uw onderneming verkopen? Heeft u vragen over bijvoorbeeld de voorbereiding van de verkoop van uw onderneming, een non binding offer, een LOI (intentieovereenkomst) of een concept koopovereenkomst aandelen of activa / passiva?
Bellen kan naar: 06- 57644156. Mailen kan natuurlijk ook: info@schetsadvocatuur.nl
Ik ben u graag van dienst. Mijn inzet is erop gericht om de eventuele risico’s bij verkoop van uw onderneming in kaart te brengen en daarna zoveel mogelijk te beperken. Of liefst te voorkomen. Dat is natuurlijk het mooiste.
Berkel-Enschot, 19 september 2024
Auteur van dit artikel © :
mr. Enno Schets
Advocaat
Schets Advocatuur
013-5331752
06-57644156
Zie www.schetsadvocatuur.nl
Dit blog artikel is met aandacht geschreven, doch is algemeen van karakter en van informatieve aard. Deze algemene informatie kan niet of verminderd van toepassing zijn, zulks afhankelijk van de specifieke omstandigheden van uw situatie. Dit blog artikel dient derhalve niet als concreet juridisch advies te worden beschouwd. Elke situatie staat op zich en behoeft normaliter maatwerk. Schets Advocatuur aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor het gebruik en de gevolgen van het gebruik van de informatie uit dit blog artikel.
Deel dit artikel, kies uw platform!
Vraag of afspraak?
Voor vragen of een afspraak kan vrijblijvend contact worden opgenomen via:
- telefoonnummer 013-5331752 of 06-57644156;
- email: info@schetsadvocatuur.nl