Recht op informatie aandeelhouder

Recht op informatie aandeelhouder – vanzelfsprekend?

Recht op informatie aandeelhouder – het lijkt zo voor de hand liggend: een individuele aandeelhouder heeft alle recht op alle informatie over de onderneming, waarvan hij of zij aandeelhouder is. De (juridische) praktijk is echter weerbarstiger. Geldt dit recht op informatie voor de individuele aandeelhouder ook buitenom de algemene vergadering van aandeelhouders (hierna: AVA)? Continue reading

Uiterste betaaltermijn voor grote ondernemingen

Uiterste betaaltermijn

Uiterste betaaltermijn – nieuwe wet

Op 1 juli 2017 is de Wet uiterste betaaltermijn in werking getreden. Grote ondernemingen hanteren veelvuldig betaaltermijnen van meer dan zestig dagen naar mkb en zelfstandige ondernemers. Voornoemde wet beoogt Continue reading

Onderhuur bedrijfsruimte – aandachtspunten voor verhuurder en huurder

onderhuur bedrijfsruimte

Onderhuur bedrijfsruimte

Een verhuurder van bedrijfsruimte kan geconfronteerd worden met een huurder, die wil onderverhuren. Waarop als verhuurder bij onderhuur van bedrijfsruimte te letten? Of een huurder van bedrijfsruimte wil kunnen onderverhuren. Waarop als huurder bij onderhuur bedrijfsruimte te letten? Continue reading

Koopovereenkomst en de BV i.o.

BV i.o.

BV i.o. in de transactiepraktijk

BV i.o.: bij koop van een onderneming komt het regelmatig voor dat een koopholding (BV) moet worden opgericht, die de aandelen van de te kopen vennootschap koopt. Die BV is er dan nog niet, doch zou wel al de koopovereenkomst kunnen ondertekenen. Is dat verstandig? Wat mij betreft zijn er 3 opties. Continue reading

Informatieplicht verkoper bij bedrijfsovername

informatieplicht verkoper

Informatieplicht verkoper – due diligence en daarbuiten

Informatieplicht verkoper: bij bedrijfsovername maakt een due diligence (boekenonderzoek) vrijwel altijd deel uit van het traject tot (ver)koop van de onderneming. De koper verschaft verkoper een vragenlijst, verkoper handelt puntsgewijs de vragenlijst af en verschaft daarbij (puntsgewijs) de gevraagde informatie/documentatie, indien aanwezig. Is daarmee voor verkoper de kous af? Continue reading

WOR en intentieverklaring

WOR en intentieverklaring – waarop te letten?

WOR en intentieverklaring: in een letter of intent (LOI of intentieverklaring) komt vaak als opschortende voorwaarde voor dat aan de Wet op de ondernemingsraden (WOR) moet zijn voldaan. Wanneer geldt de WOR, wat is het karakter daarvan (bij niet naleving) en wat is de conclusie en mijn advies hierover? Continue reading

Earn out bedrijfsovername

Earn out bedrijfsovername? Niet goed vastleggen kost geld!

Earn out bedrijfsovername – Leg uw bedoelingen goed vast.

Earn out bedrijfsovername: eerder heb ik in mijn blog aandacht besteed aan earn out (http://www.schetsadvocatuur.nl/contracteren/earn-out-bij-bedrijfsovername/). Daarin heb ik gepleit voor de earn out als een oplossing om bedrijfsovernames rond te krijgen. Met name om het gat tussen vraagprijs en aanbod te overbruggen, dan wel te dienen als oplossing voor het niet financierbare deel van de koopprijs. In deze Tips heb ik al wel het risico benoemd van een earn-out regeling die niet strak en zorgvuldig is geformuleerd.

In een recente uitspraak van 13 juli 2016 Continue reading

Faillissementsaanvraag als incassomiddel – de VOF

Faillissementsaanvraag als incassomiddel

Faillissementsaanvraag als incassomiddel – de VOF